Några val

fredag 2 september 2022

Resa med Rolfs buss, dag 3

Jösses, vilken dag!😱

Startade med samling vid bussen klockan 06.45!!!!! Frukost innan, Puhh. Detta är inga tider vi är vana vid.

Vi åkte till Schweiz och staden Chur. Där steg vi på Berninaexpressen som efter 2008 är ett av UNESCOS världsarv. Tåg alltså.

Den här sträckan åkte vi.Från Chur i Schweiz till Tirano i Italien.

Som väldigt höjdrädd har jag tänkt ”får nog bara blunda ofta…”. Men vi var högt upp men inget som kändes hissnande. Många viadukter, raviner, glaciärer, olika pass  och tunnlar. I vissa fall såg man tåget slingra sig eftersom det var ordentliga kurvor. Det syns på några bilder men observera att jag satt på det tåget och tog kort på samma tåg. Vi var som högst med tåget 2253 möh. Nu är bilderna lite si och så eftersom de är tagna genom glasfönster.

Framme och av tåget så gick vi och åt en pasta eftersom vi var i Italien.Tja, smakade som hemma.

Vi fick 1,5 timme egen tid sen blev vi upphämtade av bussen.

Hmmm, bussfärden var mer hissnande än tåget. Vi åkte vidare uppåt till Julier passet som låg på 2285 möh på vägen ”hem” till Österrike igen.

”Hemma” igen efter ett 12 timmars pass. Det blev middag på hotellet sen stupade vi i säng.